Då va de dax!

Med ganska exakt ett år kvar till Kalmar triathlon så startar jag min blogg! Jag har bestämt mig sen några veckor tilbaka att jag ska försöka bli en Järnman! De är nog väldigt mycket svårare än va jag kan föreställa mig! Men med en blogg så ska jag försöka hålla motiovationen uppe. Blir ett spännande år med mycket träning! I år snittar jag 5,3 timmar i veckan och de behövs väl ökas på något. Vet inte hur mycket och hur jag kommer träna. Men jag har ett tag på mig att komma på de. Något jag behöver bygga upp är löpningen, som de är idag kan jag nog springa 10 km och inte mycket mer! De ska jag väl börja med snarast. I början blir de väldigt korta pass tills jag byggt upp en bra grund. Kommer nog inte springa några marathon på träning utan längsta träningspassen bör väl ligga någonstans runt 20-25km sen blir de självklart några enstaka längre när tävlingen börjar närma sig.
Simningen är nog de jag är minst orolig för, där tappar jag inte så mycket tid som jag gör på cykling och löpning. Maxtiden på hela Järnmannen är 15 timmar. Får väl försöka analysera fram ett tidsmål (självklart är jag är nöjd med ett genomförande men tidsmål är bra för träningen!), någon av er kanske har något förslag på vad som är ett realistiskt mål?
Cyklingen då? Ja, de är ju de jag kan och vet redan nu att de kommer bli min starkaste gren, men 180 km är väldigt långt och i triathlon får man inte ligga på rulle utan måste klara sig helt själv!

// Kalle

Kommentarer
Postat av: Maria

Snygg sida Kalle. Du fixar det där, bara du är lite envis. Jag kommer påminna dig om du börjar slappa med träningen. Stort lycka till!

2009-07-30 @ 12:53:52
Postat av: Kalle

Tack! Fast jag kan inte ta cred för den utan de är min syster som fixat designen. Och den är inte riktigt klar än.

Kan behövas några sparkar i baken för att jag ska genomföra träningen. Du ska inte ställa upp?

2009-07-30 @ 13:31:21
URL: http://ironmankalle.blogg.se/
Postat av: ChristerS

Kul Kalle, jag hade också tänkt att göra om det 2010 - så då kan vi kanske sparra lite på distans.



Jag har ju gjort det en gång förut. Mina tider då var:



Simning:01:45:51, T1:00:06:08, Cykel:06:32:26, T2:00:04:29, Löpning:05:16:48, TOTALT:13:45:42



Så jag tycker att du kan sätta upp målet "Under 13h"



Eller du kanske är ännu tuffare?

2009-07-30 @ 17:16:44
Postat av: Kalle

Gött Christer! Då kör vi nästa år, och kanske får vi med oss Fredrik? Simningen ska jag nog klara under 1:45 och cyklingen borde gå runt 6 helst under. Men löpningen vetti fan om jag gör så fort som 5:16. Men med rätt träning ska väl de gå också. Under 13 kanske vore något...

2009-07-30 @ 18:28:06
URL: http://ironmankalle.blogg.se/
Postat av: Magnus

Kul med nya utmaningar. Kan ju tyvärr inte springa alls så en Järnman känns lite svår. Men kanske skulle kunna klara maxtiden 15 timmar med Simning 2,00 + cykel 5,30 = 7,30 och gång på 9-10 min/km 42*9,5 = 6,40 totalt 14,10. Kan t.o.m gå på nästan 11 min/km och ändå klara maxtiden. Iof får man kramp så går det inte ändå.



Har en kompis i min ålder som är ungefär lika bra som jag och du på cykel och vi var för 20 år sedan lika bra på löpning men han är en sanslöst mkt bättre simmare. Han tävlar seriöst i Triathlon och körde 2007 på följande tider Mats Magnusson Triathlon Väst 01:08:13 00:02:31 05:22:00 00:01:13 03:39:14 10:13:11



Så under 12,5 eller t.o.m bättre kanske är mer rimligt än under 13. Absolut största utmaningen blir nog trots att hinna träna upp löpningen för att klara ett maraton (efter 18 mils hård cykling) på "bara" ett år utan att bli skadad.

2009-08-03 @ 21:22:13
Postat av: Odda

Hej Kalle!

Jag ska också ge mig på Järnmannen nästa år. Skriver om det på min blogg, ska bli kul att följa dig här framöver.



/Odda

2009-08-05 @ 12:45:13
URL: http://triathlonodda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0