Race Report

En månad försenad men här är den. Tyvärr är jag inte lika bra på att skriva som på triathlon så håll till godo med det som bjuds ;-)

Starttid 06:59:48
Simning 01:16:01
Trans 1 00:06:49
Cykel 06:00:28
Trans 2 00:04:12
Löpning 05:18:00

Total: 12:45:29

Egentligen skulle vi simmat 2 varv men eftersom vattentempen va 16,1 grader så blev det 4 varv istället. Med bara några minuter kvar till start gick jag ner till stranden. Och eftersom jag startade i seniorklassen så fick jag stå framför motionärerna. Så när dom flesta med seniorerna gått i vattnet följde jag med och hade alla motionärer bakom mig. Så nu gällde det att simma på relativt fort för att inte bli översimmad.  Första varvet va det som ett krig i vattnet och jag fick en riktigt hård smäll över glasögonen, så jag va väldigt glad att jag inte använde malmstens som har hård kant. När jag simmade ut på mitt andra varv va det lättare hålla mitt eget tempo. På tredje varvet upplever jag att det blir lite mer vågor och svårare att simma och andas bra. Fjärde varvet börjar jag bli lite trött i armarna (så går det när man fuskar med simträningen!) och orkar inte hålla rätt rytm så det blir svårare att navigera men det är en rätt skön känsla att man snart får växla till cykling och kan börja dagen på allvar! De va riktigt dålig botten vid varvningarna med hala och vassa stenar! Lyckades skära upp vänstra stortån och foten. Som tur va kände jag inte av det fören dagen efter.

Tog god tid på mig i T1, ingen idé att stressa för att tjäna någon minut här och riskera att glömma handskarna eller något. Det blåste en hel del så jag beslutade att ta på mig vindväst och det va ett klokt beslut! Behöll den på under resten av dagen. Tog en gel och åt en twix innan jag trampade iväg. Målet va att köra på 6 timmar och absolut inte snabbare även om jag kanske hade benen för det, det är ju trotsallt 42km löpning efteråt. Första kilometrarna ut ur Kalmar gick i en rätt hög fart, låg nog mellan 36-40 km/h. Det va svårt att bromsa med all publik som hejade på och adrenalinet som pumpade i kroppen. Men jag resonerade med mig själv och kom fram till att 18 mil är långt och målet är 30 km/h så det är lika bra att slå av på takten. Jag hade svårt att avgöra hur vinden påverkade min hastighet ut till vändpunkten, det va någon form av kantvind.  Körde på med med ett snitt strax över 30 ut till varvningen för att vara på den säkra sidan. Sen höjde jag farten in i bättre vind så första varvet kördes 5-6 minuter snabbare än tidsschemat. Men nu visste jag att det ska gå lite tyngre ut så då blev det lättare att disponera dom två kommande varven.  På sista varvet började cykeln låta konstigt så jag va orolig att jag inte skulle komma i mål! Skulle vara så typiskt om jag fick haveri med bara några mil kvar på cyklingen.  Men den höll och dom 18 milen kändes mycket lättare än vad jag hade trott innan. Hade kunnat ligga på hårdare men med tanke på maran så vågade jag inte. Drack en hel del, nästan en flaska var 15de km. Riktigt bra lagning och cola va riktigt gött att dricka! Stannade och pissade 4 gånger och passade då på att sträcka ut ryggen för den spökade lite.

T2 flöt på rätt så bra. Påhejad av Mikaela, mamma och pappa gjorde att jag kände mig stark och såg fram emot maran. Jag va så klart lite stel i benen men det kunde vara värre. Gissar att mitt löpsteg såg lite kul ut första 2-3 km innan jag kom in i rätt lunk.  Målet va att hålla mig löpande halva maran, men jag lyckades hålla igång rätt så bra första 25km. Men jag gick genom vätskedepåerna, drack 1-2 muggar vatten och lika många hälldes över huvudet, det va rätt varmt ute. När jag skulle varva för sista gången va väl egentligen loppets enda svacka. Samtidigt som jag förstod att jag skulle klara det så va det 14 km löpning kvar.  Sista varvet va oerhört tungt och ut till varvningen tog rätt långt tid. Men väl där började jag förstå att jag kunde komma under 13 timmar och då va det bara att "springa" på..  Sista biten in så går jag och njuter av att jag kommer klara Kalmar Triathlon. Vid målet möter hejarklacken mig med jubel och allt som hör till. Denna känslan går inte att sätta ord på iaf kan inte jag det. Det måste upplevas.

Denna dagen hade inte varit lika lyckad utan stödet från Mikaela, mamma och pappam, ni är jävligt grymma och utan er hade jag inte hållt ihop dagen så bra. Dom stöttade mig hela dagen och bullarna på löpningen va nog fan dom godaste jag ätit. Finns så mycket mer jag skulle vilja skriva men det är som sagt svårt att sätta ord på känslorna. Trots att det gått 1 månad sen startskottet gick så blir jag väldigt rörd när jag skriver detta. Helt klart en av bästa dagarna i mitt 26 åriga liv!

Nästa gång jag ska köra Kalmar Triathlon räknar jag med att min hejarklack är på plats för att backa upp mig ännu en gång. Troligen 2012 så skriv upp det i almanackan.

// Kalle a.k.a Järnman

12:45

Jag klarade Kalmar triathlon och jag hade 15 minuter tillgodo på målet jag satt upp i höstas. Jag håller på att skriva på en tävlingsberättelse men det verkar ta lite tid.. Mycket intryck att smälta!

Till jag är färdig med storyn kan ni ju titta på denna och njuta! Jag blir lite fuktig i ögonen varje gång jag ser den.

// Kalle aka Järnman

Semester

Igår kom jag hem från två veckor semester i Dalarna. Tyvärr blev det inte så mycket träning som jag hade hoppats men några pass lyckades jag "klämma" in. Tyvärr har jag varit sjuk till och från sen vättern så det har inte blivit så bra uppladdning för Kalmar som jag hade hoppats. Men det är skitsamma nu! Nu ska jag bara fokusera på Lördagens uppgift och det är skitsamma om det tar 13 eller 15 timmar, bara jag kommer i mål.

Tempostyre

Igår åkte jag raka vägen till Falköping efter jobbet och köpte ett nytt clip-on styre till cykeln. Och idag blev det att testa. Körde en mil innan jag va tvungen att stanna och ända inställningarna. Sen blev det lite bättre, men fy vad jobbigt det va att köra i tempoställning. Klarade inte mer än någon km åt gången, fick syra i armarna. Så jag kanske sitter knasigt eller så är jag helt enkelt inte van än?? Nu har jag pinnarna rakt fram (här vore kanske en bild på plats, men orkar inte fota nu så det kommer en imorgon istället!) men funderar på om jag inte ska rikta dom lite mer uppåt, typ.
Hur som helst gick det riktigt bra idag, körde 75 km med ett snitt på 32,5 (solo) i blåst och rätt "backigt". Väldigt lurigt att ligga i tempoställning när det blåser sidvind och man har 50mm hjul... Målet på Kalmar är att köra på 6 timmar och där ska jag försöka inkludera första bytet också. Så ett snitt strax över 30 är beställt till den 31 Juli!

Klantigt!

Innan dagens cykelpass så skulle jag montera min clip-on tempobåge som jag köpte för fyra år sen till horla triathlon. Men den passade så klart inte på min "nya" cykel, styrets diameter va för stor... Riktigt klantigt att jag inte tänkt att kolla upp det innan, det är ju bara fyra veckor kvar till Kalmar och jag har inte cyklat något pass i tempoställning... Så imorgon efter jobbet får jag åka raka vägen till Racerdepån i Falköping och införskaffa mig ett nytt. För utan tempobåge kan det bli lite besvärligt att trampa 18 mil solo i Kalmar.

Efter incidenten med tempobågen va jag inte alls sugen på att cykla längre. Men kände att jag va tvungen att rulla några mil iaf. Första två milen kändes sega och jag hade ont i benen från fredagens löpning. Men sen vaknade kroppen till och jag höjde snittet från 28 till 30,5 så formen finns där någonstans. Nu ska allt bara knytas ihop lagom till Kalmar!

Då är jag igång

Idag tränade jag första passet på två veckor. Riktigt skönt att få knyta på sig skorna och ta första (nja) trevande steget mot Kalmar. Åkte till Kullingshof för att springa i skogen med chans att få lite skugga. Och skugga behövdes, va 27-28 grader! Och jag och värme kommer inte speciellt bra överens. Men drack vatten efter 5 och 10 km vilket verkligen behövdes! Sprang på rätt så bra första 10 km med negativ splitt vilket kändes riktigt gött! Sen tog jag det väldigt lugnt, men fick inte ner pulsen men det kändes inte lika ansträngande som pulsen va hög. Men den höga pulsen kan nog bero på värmen och inte att jag har varit sjuk. Hoppas kroppen är återhämtad tills imorgon för då blir det cykling!

Vansbro

Nu är det snart bara en vecka kvar till jag ska göra del två i min svenska klassiker. Målet på hela klassikern är under 20 timmar och när jag  cyklade in på 8:30 på vättern så ligger jag halvtimmen före målet alltså är sluttiden nere på 19:30.
På Vansbro är målet att simma under 60 minuter. Och det borde jag klara trots att jag inte tränat simning sen början av april. Men när jag väl va igång med simningen hade jag fantasier att simma under 50 minuter och kanske rent av ner mot 45. Men nu får jag vara nöjd med 55-59. Nu gäller det bara att få ordning på förkylningen så jag kan träna några konditionspass innan Vansbro. De är ju dumt att inte ha tränat på tre veckor och sen chocka kroppen i en timme! Håll tummarna för mig!

Host!

Så typiskt att åka på en förkylning en månad innan Kalmar! Men helt klart bätter nu än om fyra veckor.. Men jag ligger lite (mycket?) efter med löpningen. Iofs har jag ju inga större tidsmål i år utan bara ta mig igenom och skaffa mig erfarenhet till kommande år. Men tror att jag har en hyfsad bas när det gäller simning och cykling iaf. Det är den där löpningen som spökar! Men så fort förkylningen släpper så knyter jag på mig skorna och slipar på löpningen. Innan kalmar så vill jag iaf köra tre distanspass var av två brickpass 90km cykel + 20 km löpning och ett löppass över 30km. Det borde jag hinna klämma in innan kalmar.

Nytt försök!

Hade nästan glömt bort bloggen (förträngt). Men nu är det väl bara 5 veckor kvar till kalmar och så länge (kort!) borde till och med jag orka blogga. Börjar att dela med mig av min vätternrunda.

Saxat från min träningsdagbok på funbeat:

"Hade någon typ av ledarroll i Team Antil, det kändes både kul och inspirerande. Va som vanligt väldigt nervös innan start men så fort jag kom in i startfållan (2 min tillgodo) lugnade jag ner mig och fokuserade på uppgiften, sub9! Efter motorcykeln släppte oss tog det ett tag att samla ihop gänget. Och det tog några km för kedjan att börja rotera. Tyvärr gick det rätt ryckigt och ojämnt ner till Jönköping. Men vi körde in plustid på tidsschemat hela tiden och när vi kom till Gränna för första stoppet hade vi nog 6-7 minuter till godo. Vi stannade strax efter kullerstenen slutade på en parkeringsplats på vänster sida. Stoppet var snabbt och effektivt men jag upplevde det som det tog rätt många km innan kedjan började nå sin marschfart. Vi höll igen farten bra uppför kaxholmen och alla verkade respektera mantrat ”alla ska med”. Igenom Jönköping sänkte vi farten för att inga skulle behöva stressa när det blir mycket ”tighta” svängar och mycket refuger. Bättre att ta det lugnt och inte dra på sig någon onödig vurpa. Tyvärr kör jag i spets genom större delen av Jönköping så jag är gött trött när vi är på väg upp mot Bankeryd. Ny backe för i år och den kändes väldigt lång och brant. Men jag skrek så gott jag kunde att gruppen skulle hålla igen och att vi hade gott om tid. Även om vi höll igen så sved det riktigt mycket i benen. Bromsade mig utför backen eftersom dom varnat att det ska komma en tight rondell och det gjorde det. Tycker dom kan varna bättre för den nästa år. Men jag tror att alla ur Team Antil lyckades passera utan problem. Sen började kedjan rotera igen och här va jag väldigt väldigt nära att släppa!! Men som tur va fick jag lite positiva ord av mina teamkamrater. Och här kom medvinden som en skänk från ovan! Pulsen gick ner och vi rullade på i 45-50 bra länge! Snabbstoppet i fagerhult kom lika snabbt i år som förra och vi fick panikbromsa för att svänga in. Skönt att sträcka på sig för att sen fortsätta i medvinden mot Hjo. Kände mig stark igen och började faktiskt tro att detta är möjligt att fullfölja! Här någonstans började det regna rätt mycket men det varade inte så länge, kanske 2-3 mil, men man glömmer så lätt ;) När vi körde igenom Hjo började några diskutera om vi inte skulle ta och dela upp gruppen, många började bli slitna och ville inte riskera att gå in i väggen och missa sub9. Men vi beslutade att hålla ihop och sänka tempot. När vi kom till Karlsborg va klockan 10:15 och enligt tidsschemat skulle vi vara där 10:40 så vi hade väldigt gott om tid till sub9. Backarna till Boviken va inga större problem mer en att det började dra i låren på mig. Men efter jag sträckt ut i Hjo kändes det bra igen. Någon km innan Hammarsund så kom krampen i låren och jag sjönk som en sten genom fältet och va tvungen att släppa. Såg klungan försvinna och började genast räkna i huvudet vad som krävdes i snitt för att komma in under 9. Och det skulle räcka att hålla runt 30 in och det borde jag klara i 45 km om inte krampen blev värre. Men det va en balansakt i uppförsbackarna för att inte dra på sig krampen. Med 30 km kvar kändes det bra igen så det va bara att köra på. Hittade inga snabbåkare så det blev att köra en hel del själv. På slutet fick jag rygg på två relativt snabba och dom fick äran att dra mig in i mål. Kände mig riktigt nöjd med dagen och det va inte mycket jag kunde gjort bättre! Kanske kunde druckit mer för att undvikt krampen men då kanske jag hade släppt klungan pga pisstop.."

Målgång

Vätternpimpad

Två sub 9:or!

Status

Jag bloggar nog alldeles för sällan för att det ska få heta blogg. Men här kommer en liten uppdatering om läget iaf.

Simning: Det blir inte så mycket simmat nu. Har väl knappt simmat ett pass i veckan senaste veckorna. Men jag hoppas på att jag inte tappar för mycket teknik nu när jag har ett litet uppehåll. Det finns nog dom som simmar ironman som är betydligt sämre än mig. Men "snart" kan jag simma ute och då blir det att testa våtdräkten. Hoppas den ska göra att jag simmar "mycket" snabbare! '

Cykel: 113 mil har jag cyklat tills idag. Så det har blivit en del iaf. Jag har inget speciellt milantal jag vill nå innan Kalmar, men det landar säkert runt 400 mil iaf. Än så länge har jag inte cyklat så tuffa pass utan det har mest blivit lugnare pass. Men det är väl snart läge för lite intervaller så jag får upp farten. Siktar på att cykla under 6 timmar på Kalmar så ett snitt på 30 km/h är det som gäller då. Ska kanske ta och montera på mitt tempostyre så jag får känna på att ligga i tempoställning. Har en "tempobana" som jag körde förra året som är 18 km kanske ska testa den snart och se om jag har bättre form än förra året.

Löpning: Löpningen är ett rätt osäkert kort MEN jag har fått upp farten riktigt bra! Jag och Mikaela va iväg till Lerum i helgen och sprang ett millopp, jag sprang in på nytt pers 48 minuter, det är 90 sekunder snabbare än mitt förra pers. Och jag sprang 20 km för någon vecka sen utan några större problem så jag är iaf på gång med löpningen. Men jag måste ha en hel del pass till för att få trygghet i löpningen.
Det ryktas om att det är ett millopp i Lidköping nästa vecka och då funderar jag på att åka dit för att sätta nytt pers! Siktar på 45 minuter...

Eftersom jag inte satt upp någon träningsplan när jag började min "satsning" så är det svårt att avgöra hur jag ligger till. Men jag tror att jag är i hyfsad fas iaf. Har gått ner 11 kg och 17 cm runt midjan sen jag började träningen innför Kalmar i augusti. Nu ska jag försöka få bort dom sista 4 kilorna innan Kalmar!

Premiär

I helgen va det premiär för racern! Blev tre pass. Kändes tungt första gången. Men blev bättre för varje pass.

Borde väl skriva mer men en bild säger mer än 1000 ord? Kanske skriver ett inlägg till imorgon eller inte..

Filmad

Igår på simningen hade Per med sig sin kamera. Så nu finns jag på film! Synd bara att Per inte är lika bra på den tekniska biten som på att simma. Så jag får nog se till att låna den där kameran så det blir något av filmerna! Satt iaf nytt pers på 50 meter fritt, 30,65 och 50 meter fjäril (vi kallar det de iaf ;)) 40,5.

Bra vecka!

Förra veckan kom jag igång på allvar med träningen igen. Det blev 3 pass på cykeln, 2 pass i vattnet och två löpningar. 9 timmar allt som allt. Det är jag riktigt nöjd med! Får se om jag orkar med lika mycket denna vecka. Kroppen känns rätt trött så det fick bli vila första dagen. Men imorgon är det simning som gäller sen får jag se vad det tar vägen. Kanske ett pass på racern till helgen =)??

Omstart!

Nu har jag kommit igång med min träning igen efter nästan en månads uppehåll. I veckan har det blivit tre pass ett av varje. Va väldigt kul att cykla ute igen, fast det bara va på MTB:n. Men tre mil är bättre än noll! I helgen har jag och Mikaela varit i Falun och hälsat på hennes föräldrar. Så då har det varit träningsfritt. Det närmsta träning jag kommit i helgen är att vi va och kollade in velodromen. Nästa gång vi är här tror jag nog att jag kommer gå utbildningen så jag får åka några varv på den!

Nästa vecka är det tänkt att träningen ska dra igång på allvar igen! Tanken är cykling efter jobbet imorgon och så fortsätter jag därifrån. Nästa helg får det bli ett distanspass på cyklen (troligen mtb) på minst 6 mil. Men vi ska ju börja flytta nästa vecka så det kommer att gå åt en hel del energi till det. Men jag ska nog orka med båda två!

// Kalle

Våtdräkt

Förra veckan beställde jag en våtdräkt. Det blev en Orca S3 fån wiggle. Den borde komma om någon dag och då ska jag väl försöka ta mig i den. Det är nog inte så enkelt som man kan tro. Men som tur är finns det ju en del instruktions filmer på youtube! Får ta några bilder (om jag kommer i den) och lägga upp här.